Article d’opinió de Letícia Piquer i Ortiz, regidora de Compromís Alzira.

La ciutadania d’Alzira va ser pionera en mobilitzar-se davant dels reptes de les desigualtats entre nord i sud i en exigir la posada en marxa de polítiques de cooperació als seus governants més propers.

A conseqüència d’estes mobilitzacions, l’any 1993 l’Ajuntament d’Alzira crea per primera vegada una partida específica per al Fons Municipal de Solidaritat Internacional. Així mateix, un any després el Ple de l’Ajuntament acorda una Declaració Institucional amb el suport de tots els grups polítics mostrant unes intencions clares de treballar en cooperació com a element de sensibilització ciutadana.

Anys després s’aprova a nivell estatal la Llei 23/1998, de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, que reconeix expressament el paper de les entitats locals en matèria de cooperació internacional i dóna cobertura legal i reconeixement a les accions que des de mitjans dels anys 80 venien realitzant un nombre considerable d’entitats locals, com ara la nostra ciutat. Des d’aleshores aquesta partida ha estat sempre present en els pressupostos municipals, independentment del partit que estiguera al govern.

Des de Compromís entenem la cooperació des d’una relació horitzontal de coresponsabilitat i interdependència, de solidaritat amb els pobles i respecte als drets humans.

No es tracta de donar subvencions per a fer projectes aïllats, basats en la caritat o en consolidar la dependència respecte als països rics. Es tracta de dotar de capacitats amb projectes de transformació social, des d’un enfocament de desenvolupament humà basat en la solidaritat, és a dir, en l’ajuda mútua i la justícia social.

És per això que entre els projectes de cooperació que duem a terme des de l’Ajuntament està l’agermanament amb municipis de l’Amèrica Central, concretament els del Riu Lempa Dulce Nombre de María (El Salvador), Ocotepeque (Honduras) y Esquipulas (Guatemala), el qual s’aprovà al Ple del 25 d’abril de 2018.

Aquest projecte d’agermanaments ve enllaçat per la Mancomunitat de la Ribera amb l’objectiu d’establir mecanismes de col·laboració i sinergies entre els municipis, fomentar el desenvolupament sostenible dels territoris, coordinar accions orientades al coneixement i aprenentatge mutu, institucional i dels territoris, i executar conjuntament projectes educatius, de desenvolupament i mediambientals.

En aquesta línia, des de l’Ajuntament d’Alzira, ens vam sumar al projecte d’intercanvi d’experiències educatives gestionat per la Mancomunitat de la Ribera Alta i Escoles Solidàries, a través del qual 12 docents realitzen estades en els municipis agermanats, tot considerant la importància per al desenvolupament educatiu i cultural que comporta per ambdós territoris.

En aquest context, i sent conscients de les responsabilitats que tenim com a ciutat desenvolupada que som, des de Compromís seguirem posant tota la nostra energia i dedicació a desenvolupar polítiques en aquest àmbit, tal com s’ha estat fent a Alzira des de fa més de dues dècades.

Però ara volem anar un pas més enllà per a tindre un nou marc de cooperació, participatiu i de sensibilització, amb dos accions:

En primer lloc, amb la convocatòria de subvencions per a la realització de projectes de cooperació internacional que eixirà publicada properament.

I, en segon lloc, i pensant en el llarg termini, des de la Regidoria de Cooperació proposarem la redacció d’un pla municipal de cooperació de manera participativa, convidant als diferents agents de la nostra ciutat a participar en la seua elaboració. Volem posar-nos a l’altura d’altres grans municipis del nostre entorn i aprovar un pla que guie les polítiques de cooperació de l’Ajuntament d’Alzira per als propers anys. Un pla que, així mateix, tinga coherència amb el V Pla Director de la Cooperació Valenciana per als anys 2021-24 de la Generalitat Valenciana.

Una cooperació que comença en Alzira, per als nostres veíns i veïnes i es aplicada per les nostres ONG.

El nostre poble compta ja amb les bases per a fer-ho possible. Tenim la xarxa creada amb moltíssimes associacions i persones que realitzen accions per a millorar el nostre poble dia a dia, que ixen al carrer amb campanyes en suport dels drets humans, que fan orientació en les escoles, que ofereixen ajuda entre els barris i les persones que la necessiten, fent sensibilització i creant xarxes de cooperació mútua. Es tracta doncs, de sumar totes aqueestes forces per un objectiu comú, cohesionant totes les accions que es realitzen a la nostra ciutat.

Perquè qui crea projectes que milloren la humanitat crea projectes que milloren el seu poble.